HET BEGINT EN EINDIGT IN VAASSEN

U vindt Classic Bike Tours aan de Elspeterweg die van Vaassen naar het buurtschap Niersen loopt. De tour begint en eindigt zoals hij verloopt: in een bosachtige omgeving.

Inmiddels hebben we vanaf 2017 een nieuwe route uitgezet die het oude parcours deels overlapt maar ook een heel stuk langs de IJssel voert. De slingende dijk biedt prachtige uitzichten op oude dorpjes, schilderachtige uiterwaarden en natuurlijk de kronkelende rivier.  In Welsum stoppen we voor de lunch in een zeer motorvriendelijke uitspanning. Wanneer de temperatuur het toelaat zitten we lekker buiten met uitzicht op de IJssel.
Een van de stops van de nieuwe route is gepland bij het oude stationnetje van Lieren, waar we een kijkje nemen op het spoorwegemplacement van de VSM (Veluwse Stoomtrein Maatschappij) waar we een aantal monumentale stoomlocomotieven kunnen bewonderen.
Onderweg passeren we bijna geen verkeerslichten en maar heel weinig verkeeersdrempels en ook dat versterkt het jaren zeventig gevoel...

De nieuwe route voert voor een belangrijk deel over de noordelijke Veluwe, op de route die we vanaf 2010 rijden verkent u vooral de zuidelijke veluwe richting Arnhem en gaat vanaf onze vestigingsplaats richting Gortel. Bij de Gortelse Hei gaat het over de prachtige, slingerende Gortelseweg naar Vierhouten, het toeristische plaatsje dat - de naam verraadt het al - is omsloten door vier bossen. Via het kerkdorp Elspeet gaat het rondom de Vierhouter Heide richting Stakenberg. Langs het Leuvenumse Bos bereiken we Staverden, een kasteelachtig landhuis met stadsrechten en daarom “De kleinste stad van Nederland” genoemd.
Daar wisselen we voor de eerste keer van motor en maken we de eerste foto’s.

Vanaf Staverden pakken we de Uddelermeerweg waar bij bij de bekende uitspanning “Het Uddelermeer” linksaf slaan. In Uddel slaan we rechtsaf om via de prachtge Aardhuisweg op de Amersfoortsweg uit te komen. We rijden even richting Nieuw Millingen en slaan op de rotonde linksaf richting Kootwijk. We rijden dan niet langer onder de bomen, maar er langs: rechts weilanden, links de zandverstuiving en naaldbomen van het Kootwijker Loobos en het Orderbos. We passeren Harskamp (de legerplaats met zicht op oude tanks en kanonnen) en via Otterloo rijden we langs nationaal Park De Hoge Veluwe. Soms via Hoenderloo soms over Planken Wambuis. Net hoe de pet van de reisleider staat...
Beide routes zijn prachtige vanwege het indrukwekkende zicht op de oude bossen en vergezichten van het beroemde park. Soms wisselen aan de noordkant van het park van motor, maar wanneer we over de N310 rijden door Planken Wambuis (zo’n naam verzin je niet...), het Otterlose Bos en via Oud Reemst gaat het onderlangs de Hoge Veluwe over de Koningsweg. Ten zuiden van de Hoge Veluwe wisselen we dan van motor. Vandaar richting Arnhem, langs Burgers Dierenpark en het Openlucht Museum richting Rozendaal.

Daarna volgt een spectaculair gedeelte met een bijna “buitenlands” karakter: hoogteverschillen en haarspeldbochtjes, opletten dus en soms stapvoets rijden vanzege de vele naar beneden suisende racefietsen...
Via de Schelmseweg rijden we naar Rozendaal richting Posbank, een schitterende route die heel populair is bij motorrijders. Bij Paviljoen de Posbank, een toplocatie midden in het natuurpark “De Veluwezoom” stoppen we voor de lunch. Daarna slingert de route door de Onzalige Bossen richting De Steeg, Ellecom en Dieren. Via Laag Soeren, Eerbeek en Loenen passeren we de Woeste Hoeve op weg naar Hoederloo, ook al zo’n mooie omgeving langs het Delerwoud. In Hoenderloo stoppen we bij “Co” de bekendste ijscotent van de Veluwe.

Onder het genot van een ijsje wisselen we voor de laatste keer van motor. De laatste etappe is zeker niet de minste. Richting Apeldoorn ligt een mooi slingerende weg met perfect asfalt. Door de bossen van Hoenderloo en Bruggelen rijden we tot Ugchelen waarbij we onder de A50 doorrijden en meteen daarna linksaf slaan door het Willemsbos, richting Hoog Buurlo. Vandaar naar Assel en Hoog Soeren over een weergaloos mooie, bochtige weg over de heide. Je mag daar maar 40 km/u, maar sneller wil je ook niet want het uitzicht is schitterend. Via Hoog Soeren rijden we naar de Apeldoorn. Bij de Naald slaan we linksaf en langs Paleis Het Loo rijden we richting Vaassen, home sweet home.